موسوی سیدی, سیدرضا, یوسفی, محمد, عسکری, محمد. (1401). پیشبینی سطح تماس چرخ و خاک تحت اثر بار عمودی، میزان فشار باد تایر و سرعت پیشروی در محیط انباره خاک با استفاده از انفیس. سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.22092/amsr.2022.356908.1404
سیدرضا موسوی سیدی; محمد یوسفی; محمد عسکری. "پیشبینی سطح تماس چرخ و خاک تحت اثر بار عمودی، میزان فشار باد تایر و سرعت پیشروی در محیط انباره خاک با استفاده از انفیس". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1401, -. doi: 10.22092/amsr.2022.356908.1404
موسوی سیدی, سیدرضا, یوسفی, محمد, عسکری, محمد. (1401). 'پیشبینی سطح تماس چرخ و خاک تحت اثر بار عمودی، میزان فشار باد تایر و سرعت پیشروی در محیط انباره خاک با استفاده از انفیس', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.22092/amsr.2022.356908.1404
موسوی سیدی, سیدرضا, یوسفی, محمد, عسکری, محمد. پیشبینی سطح تماس چرخ و خاک تحت اثر بار عمودی، میزان فشار باد تایر و سرعت پیشروی در محیط انباره خاک با استفاده از انفیس. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1401; (): -. doi: 10.22092/amsr.2022.356908.1404
پیشبینی سطح تماس چرخ و خاک تحت اثر بار عمودی، میزان فشار باد تایر و سرعت پیشروی در محیط انباره خاک با استفاده از انفیس
1دانشیار گروه مکانیک بیوسیستم، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری،
3استادیار گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
چکیده
برهمکنش چرخ و خاک بر میزان مصرف انرژی و خصوصیات خاک کشاورزی تأثیرگذار است. در این تحقیق، سطح تماس چرخ و خاک که یک پارامتر تعیین کننده در معادلات چرخ و خاک است با استفاده از آزمونگر چرخ در محیط انباره خاک اندازهگیری شد. آزمونها در 2 سطح مختلف از سرعت پیشروی ( 386/0 و 879/0 کیلومتر بر ساعت)، 3 سطح مختلف از فشار باد تایر (18, 25 و 32 psi)، 3 سطح مختلف از بار عمودی وارد بر چرخ (150، 300 و450 کیلوگرم) در قالب طرح بلوک کامل تصادفی در 3 تکرار و مجموعاً 54 پیمایش اجرا شد. تجزیه و تحلیلهای آماری توسط نرمافزار آماری Genstat انجام گرفت. سپس با استفاده از روش استنتاج فازی- عصبی (انفیس) و مدل رگرسیونی، سطح تماس چرخ و خاک پیشبینی شد. نتایج نشان داد با افزایش بار عمودی روی چرخ، سطح تماس افزایش یافته و با افزایش فشار باد تایر، سطح تماس کاهش مییابد. همچنین سرعت پیشروی در سرعت پایین تأثیری بر سطح تماس ندارد. ضریب همبستگی در پیشبینی سطح تماس چرخ و خاک توسط مدلهای انفیس (9182/0) بسیار بیشتر از ضریب همبستگی در پیشبینی توسط مدل رگرسیونی (359/0) بود. بنابراین مدلهای انفیس از دقت بالاتری نسبت به مدل رگرسیونی برخورردار میباشند.
Predicting the soil-wheel contact area under the effect of vertical load, tire inflation pressure and forward speed at soil bin using ANFIS
نویسندگان [English]
Seyed Reza Mousavi Seyedi1؛ Mohammad Yousefi2؛ Mohammad Askari3
1Associate Professor, Department of Mechanics of Biosystem Engineering, Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University, Sari, Iran
2M.Sc student of Mechanics of Biosystem Department, Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University
3Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University
چکیده [English]
Interaction between soil and wheel is effective on the energy consumption and agricultural soil properties. In this reserach, the soil-wheel contact area, which is a determining parameter in the soil-wheel equations, was measured using wheel tester at soil bin. The tests were accomplished by applying vertical load on the wheel in three levels (150, 300 and 450 kg), three levels of tire inflation pressure (18, 25 and 32 psi) and two levels of forward speed (0.386 and 0.879 km/h) based on RCBD with 3 replications and totally 54 treats. The data analysis was done using Genstat software. Then, the soil-wheel contact area was predicted by adaptive neuro-fuzzy inference system (ANFIS) and regression approaches. The results showed that increment of vertical load caused to increase of soil-wheel contact area and increment of tire inflation pressure caused to decrease the contact area. Moreover, low forward speed has no effect on the contact area. The correlation coefficient of ANFIS models (0.9182) was much higher than the correlation coefficient in the prediction by the regression model (0.359). Therefore, ANFIS models have higher accuracy compared to the regression model.
کلیدواژهها [English]
Soilbin, ANFIS, soil-wheel interaction, contact area, energy consumption