ریاحی, ریحانه, میردامادی, سید مهدی, فرجاله حسینی, سید جمال, امیدی نجف آبادی, مریم. (1401). بررسی نقش خوشههای کسب و کارزعفران در توسعه روستایی (مطالعه موردی: استان خراسان جنوبی). سامانه مدیریت نشریات علمی, 25(4), -. doi: 10.30490/rvt.2023.357120.1432
ریحانه ریاحی; سید مهدی میردامادی; سید جمال فرجاله حسینی; مریم امیدی نجف آبادی. "بررسی نقش خوشههای کسب و کارزعفران در توسعه روستایی (مطالعه موردی: استان خراسان جنوبی)". سامانه مدیریت نشریات علمی, 25, 4, 1401, -. doi: 10.30490/rvt.2023.357120.1432
ریاحی, ریحانه, میردامادی, سید مهدی, فرجاله حسینی, سید جمال, امیدی نجف آبادی, مریم. (1401). 'بررسی نقش خوشههای کسب و کارزعفران در توسعه روستایی (مطالعه موردی: استان خراسان جنوبی)', سامانه مدیریت نشریات علمی, 25(4), pp. -. doi: 10.30490/rvt.2023.357120.1432
ریاحی, ریحانه, میردامادی, سید مهدی, فرجاله حسینی, سید جمال, امیدی نجف آبادی, مریم. بررسی نقش خوشههای کسب و کارزعفران در توسعه روستایی (مطالعه موردی: استان خراسان جنوبی). سامانه مدیریت نشریات علمی, 1401; 25(4): -. doi: 10.30490/rvt.2023.357120.1432
بررسی نقش خوشههای کسب و کارزعفران در توسعه روستایی (مطالعه موردی: استان خراسان جنوبی)
1دانشجوی دکتری مهندسی کشاورزی-گرایش توسعه کشاورزی-گروه اقتصاد،ترویج و توسعه کشاورزی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
2دانشیار گروه اقتصاد، ترویج و توسعه کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
چکیده
یکی از سیاستهای مهم در جهت توسعه روستایی، تاکید بر محصولات استراتژیک متناسب با مناطق مختلف است. از جمله محصولات مهم در استان خراسان جنوبی محصول زعفران است که نقش عمده ای در زندگی کشاورزان منطقه، توسعه روستایی و نهایتا توسعه کشاورزی دارد. توسعه کشاورزی به عنوان یک رویکرد کلیدی برای کمک به توسعه روستا در بسیاری از کشورها محسوب می شوند. براین اساس، تقویت و بهرهگیری مناسب از ظرفیتهای تولیدی و تجاری و ایجاد ظرفیتهای جدید، ضمن هموار کردن راه توسعه روستایی، تولید و ارائه خدمات، باعث فراهم شدن زمینه توسعه پایدار اقتصادی در روستا نیز میشود. هدف اصلی پژوهش بررسی نقش خوشه کسب و کار زعفران در توسعه روستایی در استان خراسان جنوبی است. این تحقیق در بازه زمانی سالهای 1399-1398 انجام گرفت و جامعه آماری شامل مدیران(100)، معاونان(50) و بازاریابان کارگاههای فرآوری(150) و مراکز فروش زعفران(687) در استان خراسان جنوبی و نهایتا به تعداد 987 نفر بود. متغیر وابسته تحقیق نقش خوشه کسب و کار زعفران در توسعه روستایی و متغیرهای مستقل نیز شامل عوامل اقتصادی و اجتماعی است. نتایج حاکی از آن است که عوامل در سطح اطمینان 95/0 تاثیر مثبتی بر میزان توسعه داشته است. لذا میتوان تجاری سازی محصول زعفران با یک برند شاخص، ایجاد یک شبکه منسجم از روستا تا بازار، حمایتهای مالی و اعتباری دولت، تسهیلات با نرخ وام بانکی کم به کشاورزان و کارگاههای زعفران و ایجاد سیاستهای توسعه روستایی را پیشنهاد داد.
Investigating the role of saffron business clusters in rural development (Case study: South Khorasan province)
نویسندگان [English]
R. Riyahi1؛ S.M. Mirdamadi2؛ S.J. Farrajollah Hosseini2؛ Maryam Omidi Najafabadi2
1PhD Candidate in Agricultural Engineering, Agricultural Development Major, Department of Agricultural Economics and Agricultural Extension and Development, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
22. Associate Professor, Department of Agricultural Economics and Agricultural Extension and Development, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
One of the important products in South Khorasan province is saffron, which has a major role in the lives of farmers in the region, rural development and ultimately agricultural development. Agricultural development is considered as a key approach to help rural development in many countries. Accordingly, the proper strengthening and utilization of productive and commercial capacities and the creation of new capacities, while paving the way for rural development, production and provision of services, will also provide the basis for sustainable economic development in the village. The main purpose of this study is to investigate the role of saffron business cluster in rural development in South Khorasan province. This research was conducted in the period of 1399-1399 and the statistical population includes managers (100), deputies (50) and marketers of processing workshops (150) and saffron sales centers (687) in South Khorasan province and finally 987 people. Was. The dependent variable of research is the role of saffron business cluster in rural development and independent variables also include economic and social factors. The results indicate that factors at the confidence level of 0.95 had a positive effect on the rate of development. Therefore, it is possible to commercialize the saffron product with a leading brand, create a cohesive network from the village to the market, provide financial and credit support to the government, provide low-interest bank loan facilities to saffron farmers and workshops, and create rural development policies.
کلیدواژهها [English]
Rural Development, Saffron Cluster, Business Development, South Khorasan Province