1گروه مدیریت بازرگانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان، ایران
2دانشیار گروه مدیریت، مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایده پردازی و تجاری سازی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
چکیده
هوشمندکردن تعاونیهای تولیدی روستایی برای مقابله با تغییرات شدید محیط کسبوکار وبه منظور توسعه اقتصادی بسیار پراهمیت است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و مدلسازی روابط بین مولفههای هوشمند سازمانی برای توسعه تعاونیهای تولیدی روستایی است. تحقیق از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت دادهها، آمیخته (کیفی-کمّی) است و در سال 1400 انجام شده است. در بخش کیفی، 20 مولفه با روش دادهبنیاد و کدگذاری از طریق ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استخراج و سپس با روش دلفی فازی انتخاب شدند. در بخش کمی، روابط و سطح بندی مولفهها با روش مدلسازی تفسیری-ساختاری انجام شد. جامعه تحقیق، خبرگان شامل مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت جهاد کشاورزی بودند که با روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند و تکنیک گلوله برفی به تعداد 12 نفر تا اشباع نظری انتخاب شدند. یافتههای تحلیل دادهها نشان داد که مولفههای هوشمند سازی در 12 سطح در مدل قرار داشتند. مولفههای «قوانین»، «حمایتها و مشوقهای دولت»، «رقابت» و «ساختار» در هوشمندی سازمانی بیشترین قدرت هدایت را داشتند که در نهایت موجب بهبود «توسعه بازار» و «توسعه رقابت» در تعاونیهای تولیدی روستا خواهد شد. بنابراین، می-توان با برنامهریزی مناسب برای بهبود مولفههای دارای قدرت هدایت بیشتر، به اهداف توسعه تعاونیهای تولیدی روستایی دست یافت.
Modeling the relationships between organizational intelligent components for the development of rural production cooperatives
نویسندگان [English]
Tahereh Yadegari Taheri1؛ Younos Vakil Alroaia2
1Department of Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
2Associate Prof. and Chairman, Entrepreneurship and Commercialization Research Center, Department of Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
چکیده [English]
Making rural production cooperatives smarter is crucial to tackling drastic changes in the business environment for economic development. The purpose of this study is to identification and Modeling the relationships between organizational intelligent components for the development of rural production cooperatives. Research is applied (developmental) in terms of purpose and mixed (qualitative-quantitative) in terms of the nature of the data and was done in the year 2021. In the qualitative section, 20 components were extracted by Grounded theory and coding methods through semi-structured interview tools and then selected by fuzzy Delphi method. In the quantitative part, the relations and leveling of the components were done by interpretive-structural modeling method. The study population consisted of experts from the Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare, and Ministry of Agriculture-Jihad who were selected by purposive non-probability sampling method and snowball technique to 12 people until theoretical saturation. Data analysis findings showed that the components of intelligence are at 12 levels in the model. The components of "laws", "government supports and incentives", "competition" and "structure" have the greatest guiding power in organizational intelligent, which ultimately improves "market development" and "competition development" in cooperatives production of the village. Therefore, the goals of developing rural production cooperatives can be achieved by proper planning to improve the components with more leadership power.