1گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا- همدان - ایران
2گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
3»وسسه آموزش و ترویج کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی
4گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا
چکیده
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی شایستگیهای کارآفرینانه زنان تسهیلگر روستایی و ارائه چارچوبی برای تبیین مجموعه شایستگیهای کارآفرینانه آنها در سه استان همدان، قم و مرکزی انجام شد. این تحقیق، نوعی تحقیق کاربردی و توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق 473 نفر از زنان تسهیلگر در این سه استان بودند که بر اساس فرمول کوکران 212 نفر از آنها بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود که روایی آن توسط متخصصین تأیید و برای ارزیابی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق در بخش توصیفی با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد و برای ارزیابی چارچوب شایستگیها، از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی در نرم افزار Smart-PLS3 استفاده شد. بر مبنای نتایج تحقیق، برخورداری زنان تسهیلگر از تمامی مولفههای مرتبط با شایستگیهای کارآفرینانه در حد متوسط تا زیاد بوده و در بین شایستگیهای مورد نظر، مولفههای مرتبط با شایستگی اخلاقی، شایستگی شخصی و شایستگی فنی به ترتیب در اولویتهای اول تا سوم قرار داشتند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مولفههای دوازدهگانه شایستگی از دقت لازم برای ارزیابی و پیشبینی شایستگیهای کارآفرینانه زنان برخوردار بوده و چارچوب مورد نظر مورد تأیید قرار میگیرد. در مجموع، زنان تسهیلگر از تنوع مطلوبی از شایستگیهای کارآفرینانه مشتمل بر ویژگیهای شخصی و اخلاقی، دانش و توانمندیهای مرتبط و نیز هنجارها و نگرشهای مناسب برخوردار بوده و میتوان انتظار داشت توانمندی و ظرفیت لازم در زنان تسهیلگر برای ایفای نقش موثر در فرایند توسعه کارآفرینی و اشتغال زنان روستایی وجود داشته باشد.
1Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
2Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
3Agricultural Education and Extension Institute, Ministry of Agriculture
4Agricultural Extension and Education, Bu Ali Sina University
چکیده [English]
The main objective of this descriptive-analytical survey was to assess the entrepreneurial competencies of rural women facilitators and to develop a framework for entrepreneurial competencies in Hamedan, Qom and Markazi provinces. The statistical population included all rural women facilitators in these three provinces (N=473), out of which 212 people were selected as the study sample based on Cochran's formula. Data were collected through a questionnaire that its validity was confirmed by a panel of experts and its reliability was evaluated using Cronbach's alpha. Confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used to analyze and validate the proposed competencies framework with the help of Smart-PLS software. Based on the results, the women facilitators had all the entrepreneurial competences in a medium to high level. Among the proposed competences, moral competence, personal competence and technical competence were in the first to third priorities, respectively. The results of factor analysis for the validity of the competencies framework also showed that the twelve components of competencies have the accuracy to evaluate and predict the entrepreneurial competencies of rural women and the competencies framework in the research was approved. Generally, it can be concluded that the women facilitators have a desirable variety of entrepreneurial competencies. Therefore, it can be expected that there is the necessary capability and capacity in women facilitators to play an effective role in the process of entrepreneurship development and employment of rural women.
کلیدواژهها [English]
Entrepreneurship, Rural women, Women facilitator, Entrepreneurial competencies, Rural development