ظفری نسب, مریم, گلزاری, زینب, نوریان, محمد, رضوی, حسن. (1402). شناسایی و تبیین ابعاد و مؤلفههای توانمندسازی زنان روستایی استان لرستان با استفاده از پژوهش روشهای آمیخته. سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.30490/rvt.2023.359143.1467
مریم ظفری نسب; زینب گلزاری; محمد نوریان; حسن رضوی. "شناسایی و تبیین ابعاد و مؤلفههای توانمندسازی زنان روستایی استان لرستان با استفاده از پژوهش روشهای آمیخته". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1402, -. doi: 10.30490/rvt.2023.359143.1467
ظفری نسب, مریم, گلزاری, زینب, نوریان, محمد, رضوی, حسن. (1402). 'شناسایی و تبیین ابعاد و مؤلفههای توانمندسازی زنان روستایی استان لرستان با استفاده از پژوهش روشهای آمیخته', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.30490/rvt.2023.359143.1467
ظفری نسب, مریم, گلزاری, زینب, نوریان, محمد, رضوی, حسن. شناسایی و تبیین ابعاد و مؤلفههای توانمندسازی زنان روستایی استان لرستان با استفاده از پژوهش روشهای آمیخته. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1402; (): -. doi: 10.30490/rvt.2023.359143.1467
شناسایی و تبیین ابعاد و مؤلفههای توانمندسازی زنان روستایی استان لرستان با استفاده از پژوهش روشهای آمیخته
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران جنوب، تهران، ایران
3دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، تهران، ایران
4استادیارموسسه پژوهشهای برنامه ریزی،اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، تهران، ایران
چکیده
زنان روستایی از پتانسیل قابل توجهی برای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی-اقتصادی برخوردار هستند و ارتقای توانمندسازی آنها، موجب حرکت به سمت توسعه میشود. هدف از این پژوهش، شناسایی، تبیین و طبقهبندی ابعاد و مؤلفههای توانمندسازی زنان روستایی با رویکرد اکتشافی و استفاده از پژوهش روشهای آمیخته کیفی- کمّی است. جامعه آماری مراحل کیفی و کمّی مطالعه شامل زنان روستایی (شرکت کننده دربرنامه های آموزشی- ترویجی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان) و کارشناسان حوزه زنان روستایی (شاغل درسطح مراکز خدمات کشاورزی استان لرستان) در سال 1399 است. دادهها با کمک اجرای مصاحبه گروه متمرکز و پیمایش پرسشنامهای جمع آوری شد. روایی صوری و محتوایی و پایایی ابزار سنجش با کسب نظر اصلاحی کارشناسان حوزه زنان روستایی و انجام آزمونهای مربوطه تأیید شد. یافتهها نشان داد که پنج بعد آموزش جامع، ویژگیهای فردی- روانشناختی، اقتصادی، ساختاری و اجتماعی- فرهنگی در توانمند سازی زنان روستایی استان لرستان نقش دارند. 52 مؤلفه نیز برای این ابعاد تبیین گردید. بنابراین، توصیه میشود که این طبقه بندی ابعاد و مؤلفههای توانمندسازی برای بهبود کیفیت اجرای پروژهها و برنامههای ویژه زنان روستایی استان مورد توجه قرار گیرد.
Identification and Explanation of the dimensions and components of rural women's empowerment in Lorestan province using mixed methods research
نویسندگان [English]
maryam zafarinasab1؛ Zainab Golzari2؛ Muhammad nourian3؛ razavi razavi4
1PhD Student Educational Management, South Tehran Azad University, Tehran, Iran
2Assistant Professor Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
3Mohammad Daneshiar Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
4Assistant Professor, Institute for Planning Research, Agricultural Economics and Rural Development, Tehran, Iran
چکیده [English]
Rural women have a considerable potential to participate in socio-economic activities. Therefore, promotion of their empowerment leads to development. The aim of current study was to identify, explain and classify the dimensions and components of rural women's empowerment using an exploratory approach and sequential QUAL-QUAN mixed methods research. In addition to beginning of the qualitative study with a meta-synthesis, the population of subsequent qualitative (grounded theory analysis) and quantitative phases includes rural women (who participated in the educational-extension programs, the Agricultural Jihad Organization of Lorestan province) and experts in the field of rural women in Lorestan province, 2019-2020. Data were collected with conducting of literature review, focus group interviews and a questionnaire survey. Validity and reliability of the measurement tool were confirmed by the corrective opinions of of rural women experts and performing of the relevant tests. Findings showed that five dimensions play a role in empowering of rural women in Lorestan province include: comprehensive education, individual-psychological, economic, structural and socio-cultural dimensions. 52 measures were also detected for the components of these dimensions. Therefore, it has recommended that these components can be taken into consideration in order to improve the quality of special projects/ programs for rural women of this province.