1استادیار گروه مدیریت،واحد سمنان،دانشگاه آزاد اسلامی،سمنان،ایران
2استادیار گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
37 Tir square,South Mofateh avenue,First of Nik street, 3Th floor
چکیده
در سالهای اخیر، با افزایش گرایش مصرفکنندگان به خرید محصولات سالم و ایمن، بازاریابی سبز به یکی از موضوعات مهم در حوزه بازاریابی تبدیل شده است. شناسایی مؤلفههای بازاریابی سبز در صنعت غذا، به ویژه لبنیات، کمتر مورد توجه بوده است. از این رو، مطالعه حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای بازاریابی سبز در صنعت لبنیات کشور انجام شده است. بدین منظور از روش ترکیبی Fuzzy-DEMATEL-ISM (دیمتل فازی ـ مدلسازی ساختاری ـ تفسیری) استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از دیدگاه 17 نفر از کارشناسان موضوعی در سال 1400 استفاده شد که تمامی آنها از میان مدیران شرکتها و اتحادیههای لبنی و صاحبنظران دانشگاهی انتخاب شدند. نتایج دیمتل فازی نشان داد که قصد خرید مصرفکنندگان محصولات لبنی بهعنوان متغیری با بیشترین درجه تأثیرپذی (معلول) از سایر متغیرها مطرح است. همچنین، نتایج مدلسازی ساختاری ـ تفسیری حاکی از آن است که مؤلفههای قوانین و استانداردهای زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی شرکت با قدرت نفوذ (اثرگذاری) بالا بهعنوان مؤلفههای مستقل شناخته شدند و در مقابل قصد خرید مصرفکنندگان محصولات لبنی با میزان وابستگی بالا بهعنوان مؤلفهای وابسته تلقی میشود. بدین ترتیب، توجه به مؤلفههای توضیحدهندۀ قصد خرید محصولات لبنی در مدل بازاریابی حائز اهمیت است که در این میان میتوان به تسهیل فضای قانونی و تقویت مسئولیت اجتماعی شرکتها اشاره کرد.
Identifying the green marketing components in the Iranian dairy industry
نویسندگان [English]
Seyed Abdollah Heydariyeh1؛ Younos Vakil Alroaia2؛ masoud Askari3
1Assistant Professor, Department of Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
2Assistant Professor, Department of Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
37 Tir square,South Mofateh avenue,First of Nik street,
3Th floor
چکیده [English]
In recent years, with the increasing tendency of consumers to buy healthy and safe products, green marketing has become one of the important topics in the marketing area. Identification of green marketing components in the food industry, especially dairy, has received less attention. Therefore, the current study was conducted with the aim of identifying the green marketing components in the Iranian dairy industry. In order to identify the mentioned components, the Fuzzy-DEMATEL-ISM method was used. To collect data, the opinion of 17 experts familiar with the subject was used in 2021, all of whom were selected from company managers, dairy unions, and academic experts. The results of Fuzzy-DEMATEL showed that consumers' intention to buy dairy products is considered an effect variable. Also, the results of structural-interpretive modeling indicate that the components of environmental laws and standards and social responsibility were recognized as independent components with a high level of influence, and on the other hand, the purchase intention of consumers of dairy products with a high degree of dependencey is always considered as a dependent component. Thus, it is important to pay attention to the components that explain the intention to buy dairy products in the marketing model, among which we can mention the facilitation of the legal environment and the strengthening of the social responsibility of companies.
کلیدواژهها [English]
Consumers' purchase intention, Environmental laws and standards, Green marketing, Fuzzy-DEMATEL, ISM