نرماشیری, فاطمه, جلیلیان, سارا. (1402). شناسایی پیشران های موثر بر توسعه کسب و کارهای خانگی زنان روستایی (منطقه مورد مطالعه: شهرستان اسلام آباد غرب). سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.30490/rvt.2023.360872.1504
فاطمه نرماشیری; سارا جلیلیان. "شناسایی پیشران های موثر بر توسعه کسب و کارهای خانگی زنان روستایی (منطقه مورد مطالعه: شهرستان اسلام آباد غرب)". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1402, -. doi: 10.30490/rvt.2023.360872.1504
نرماشیری, فاطمه, جلیلیان, سارا. (1402). 'شناسایی پیشران های موثر بر توسعه کسب و کارهای خانگی زنان روستایی (منطقه مورد مطالعه: شهرستان اسلام آباد غرب)', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.30490/rvt.2023.360872.1504
نرماشیری, فاطمه, جلیلیان, سارا. شناسایی پیشران های موثر بر توسعه کسب و کارهای خانگی زنان روستایی (منطقه مورد مطالعه: شهرستان اسلام آباد غرب). سامانه مدیریت نشریات علمی, 1402; (): -. doi: 10.30490/rvt.2023.360872.1504
شناسایی پیشران های موثر بر توسعه کسب و کارهای خانگی زنان روستایی (منطقه مورد مطالعه: شهرستان اسلام آباد غرب)
2دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
چکیده
پایداری نظامهای انسان- محیطزیست در گرو توانمندی جامعه محلی میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای موثر بر توسعه کسب و کارهای خانگی زنان روستایی و به صورت پیمایشی انجام شدهاست. از بین جامعه آماری 265 نفری زنان روستایی شهرستان اسلامآبادغرب، 161 نفر با استفاده از فرمول کوکران و نمونهگیری تصادفی انتساب متناسب طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها پرسشنامهای بود که روایی صوری آن به وسیله اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه تهران و متخصصین حوزه توانمندسازی و توسعه روستایی تایید گردید، پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (70/0= α)؛ نشان داد که از قابلیت بالایی برای جمعآوری اطلاعات برخوردار است. جهت انجام آزمونهای آماری و توصیفی از نرم-افزارهای SPSS18 و LISREL8.8 بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش بیانگر بیشترین اثرگذاری عوامل آموزشی و اقتصادی به عنوان پیشرانهای توسعه کسب و کار است. همچنین تمایل زنان به استقلال مالی و بهبود وضعیت مالی خود و خانوادهشان بیشترین محرک آنها در مسیر راهاندازی یک کسب و کار خانگی است، که بر اساس نتایج، مورد توافق اکثریت جامعه مورد مطالعه نیز بود. از سویی کمرنگترین عامل محرک یا پیشران در توسعه کسب و کار، مرتبط با شرایط اجتماعی و فرهنگی ارزیابی شدهاست. طبق نتایج مربی آموزشی زنان روستایی از دانش و تخصص لازم برخوردار نبودند، از این رو پیشنهاد میگردد در گام اولیه از طریق نیازسنجی، آموزشهای مورد نیاز آنها مشخص سپس از مربیانی که تخصص و صلاحیت لازم را دارند استفاده شود.
Identifying the effective drivers for the development of rural women’s home businesses
(Study Area: Islam-Abad Qarb County)
نویسندگان [English]
Fatemeh Narmashiri1؛ Sara Jalilian2
1Assistant Professor, Higher Education of Saravan, Iran.
2PH.D Agricultural Extension & Education, College of Agriculture & Natural Resources, University of Tehran, Iran.
چکیده [English]
The sustainability of Human-Environmental Systems depends on the empowerment of the local community. The present research was conducted in the form of a survey, identifying the driving forces affecting the development of rural women's home businesses. Among the statistical population of 265 rural women of Islam-Abad Qarb County, 161 people were randomly selected as a sample with the help of Cochran's formula and proportional allocation stratified sampling. The tool used for data collection was a questionnaire which validity was confirmed by agricultural extension & education department members of the university of Tehran and Bu-AliSina and also experts in the field of empowerment and rural development, the reliability of the questionnaire which was evaluated by Cronbach's-alpha coefficient (α=0.70) showed that the research tool has a high capability for information collection. SPSS26 and LISREL8.8 were used for descriptive and analytical statistics. The results showed that educational and economic factors are the most effective driving forces for business development. Also, women's desire for financial independence and improving the financial status of themselves and their families were the most motivating factors for them to start a home business, which was, based on results, in agreement with the majority of the studied group. The weakest driving factor in business development was related to social and cultural conditions. Based on these results, the rural women mentors did not have the necessary knowledge and expertise, so for the first step, assessment of the training needed by rural women followed by assigning mentors who qualify is suggested.
کلیدواژهها [English]
Empowerment, Rural Women, Home Businesses, Human-Environment Systems