1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
چکیده
علیرغم اهمیت کارآفرینی، مؤلفههای کارآفرینی سازمانی در سازمانهای بخش کشاورزی بهطور عمیق شناسایی نشدهاند. این مطالعه با هدف شناسایی عمیق مؤلفههای کارآفرینی سازمانی در مراکز آموزش جهاد کشاورزی با رویکردی آمیخته (کیفی ـ کمّی) انجام شده است. در فاز کیفی برای جمعآوری دادهها از تکنیک مصاحبه نیمهساختاریافته با 17 نفر از خبرگان حوزههای مدیریت آموزشی، کارآفرینی سازمانی و آموزش کشاورزی استفاده شد. دادهها با استفاده از تکنیک نمونهگیری گلوله برفی و تا نیل به اشباع نظری جمعآوری شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. در فاز کمّی، برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهای استفاده شد که از تلخیص نتایج فاز کیفی تدوین شده بود. بر مبنای جدول کرجسی ـ مورگان، از میان 270 نفر از اعضای هیأت علمی رشتههای کارآفرینی و کشاورزی در دانشگاه جهاد کشاورزی، 154 نفر به روش تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار Smart pls3 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کارآفرینی سازمانی در مراکز مورد مطالعه مشتمل بر هفت بعد است که به ترتیب اهمیت عبارتند از مؤلفههای فرهنگی و اجتماعی، مالی و پشتیبانی، خدمات پژوهشی، سیاستگذاری و برنامهریزی، ساختار آموزشی، ارائه خدمات و خدمات نشر. بهطور کلی، تمرکز بر ارتقاء فرهنگ سازمانی و حمایت فکری و مالی از کارکنان و ذینفعان میتواند ارکان کارآفرینی سازمانی را تقویت نماید.
Analysis of organizational entrepreneurship components in agricultural jihad training centers
نویسندگان [English]
mojgan shaery1؛ hadi rezghi shirsavar2
1PHD student of Educational management, Islamic Azad University, west Tehran Branch, Tehran, Iran.
2Department of Educational management, GARMSAR Branch , Islamic Azad University , GARMSAR, Iran.
چکیده [English]
Despite the importance of entrepreneurship, the components of organizational entrepreneurship in agricultural jihad training centers are still not very clear. The aim of this study was to deeply identify the components of organizational entrepreneurship in agricultural jihad training centers with a mixed (qualitative-quantitative) approach. In order to data collection in the qualitative phase, semi-structured interviews with 17 experts in various fields including educational management, organizational entrepreneurship and agricultural education were used. Data were collected using snowball sampling technique until theoretical saturation was achieved. Thematic analysis method was used to analyze the data. In the quantitative phase, a questionnaire was used to collect data, which had been developed based on the results of the qualitative phase. According to the Krejcie-Morgan’s table, out of 270 faculty members in the fields of entrepreneurship and agriculture at Agricultural University-Jihad, 154 were randomly studied. Data were analyzed using structural equation modeling technique in Smartpls3 software environment. The results showed that organizational entrepreneurship in the studied centers consists of seven components that are important in order of cultural and social, financial and support components, research services, policy and planning, educational structure, service delivery and publishing services. Overall, focusing on promoting organizational culture and providing intellectual and financial support to employees and stakeholders can strengthen the foundations of organizational entrepreneurship.