1عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
2استادیار پژوهش تحقیقات اقتصاد کشاورزی، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر- سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
3عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مراغه، ایران
4عضو هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
5مسئول تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
6مشاور پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.
7دانشیار پژوهش دفتر امور فناوری، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
8عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رشت، ایران
9محقق موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی چالشهای تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی کشاورزی در حوزه علوم زراعی و همچنین راهکارهای تسهیل و تسریع تجاریسازی آنها بود. جامعه آماری این مطالعه را کلیه اعضای هیات علمی موسسات تحقیقات مرتبط با علوم زراعی در مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (263(N= و مدیران عامل شرکتهای طرف قرارداد با این موسسات (91(N= تشکیل دادند. این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی است که با روش پیمایش در سال 1400 انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از فن تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مولفههای اصلی تحلیل شد و مهمترین چالشها و همچنین راهکارهای تسهیل تجاریسازی دانش و فناوری موردنظر در بخش کشاورزی شناسایی، طبقهبندی و اولویتبندی شد. چالشهای موجود در مسیر توسعه تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از دیدگاه محققان و اعضای هیات علمی موسسات مورد مطالعه در هفت عامل؛ "ماهیت فناوریها"، "ضعف در قوانین، مقررات و سیاستهای حمایتی دولت"، "ساختار ضعیف اطلاع-رسانی و تعامل با بخش خصوصی"، "ضعف در خطمشی، مدیریت و نیروی انسانی موسسات ومراکز"، "ضعف نظام آموزشی"، "خطمشی ضعیف سازمان تات در حوزه تجاریسازی" و "عدم احساس نیاز به تجاریسازی" شناسایی و دسته بندی شدند. از دیدگاه مدیران عامل شرکتهای مورد بررسی نیز شش عامل؛ "ضعف در قوانین، مقررات و سیاستهای حمایتی دولت"، "ساختار ضعیف اطلاعرسانی و تعامل با بخش خصوصی"، "ماهیت فناوریها"، "محدودیت فعالیت شرکتهای بین المللی در ایران"، "ضعف در توانمندی شرکتهای خصوصی" و "خطمشی ضعیف سازمان تات در حوزه تجاریسازی" به عنوان چالشهای توسعه تجاری سازی دستاوردهای
1Assistant Professor, Seed and Plant Improvement Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran.
2Assistant Professor in Agricultural Economic researches, Seed and Plant Improvement Institute(SPII), Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO ), Karaj, Iran
3Assistant Professor, Dryland Agricultural Research Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Maragheh, Iran
4Assistant Professor, Sugar Beet Seed Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran
5Head of commercialization of research achievements office, Seed and Plant Improvement Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran
6Advisor of Agriculture and Natural Resources Science and Technology Park, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
7Associate Professor of Technology Office, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO ),Tehran, Iran.
8Associate Professor, Rice Research Institute of Iran, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Rasht, Iran
9Researcher, Seed and Plant Certification and Registration Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran
چکیده [English]
The commercialization of knowledge and technology, as a link between research and the market, is an effort to monetize innovation, which is currently highly regarded in the knowledge-based economy. The main purpose of this research was to identify the challenges of commercialization of agricultural research achievements in the field of agricultural sciences, as well as the strategies to facilitate and accelerate their commercialization.The statistical population of this study consisted of all faculty members of research institutes related to agricultural sciences in the Agricultural Research, Education and Extension Organization (N=263) and the chief executive officers (CEOs) of companies contracted with the research institutions under review (N=91). This descriptive-correlation study was conducted in 2021 using survey method. Questionnaire was used to collect data. The collected data were analyzed using exploratory factor analysis technique by principal component analysis method and the most important challenges as well as strategies to facilitate the commercialization of knowledge and technology in the agricultural sector were identified, classified and prioritized. Challenges in the development of commercialization of research achievements of AREEO from the perspective of researchers and faculty members of the institutions studied in this study were identified and categorized in seven factors, including; "the nature of technologies", "weaknesses in laws, regulations and government support policies", "weaknesses in the education system", "weaknesses in the policy, management and manpower of institutions and centers", "weak information structure and interaction with the private sector", "AREEO's weak commercialization policy", and "lack of feeling of need for commercialization".
کلیدواژهها [English]
Commercialization, Technology, Technical Knowledge, Research Achievements