صوفی زاده, مهدی, یاراحمدی, فتانه, حسینی فرد, سیده معصومه. (1402). شناسایی و اولویت بندی موانع و عوامل موثر بر عدم بازاریابی محصولات کشاورزی استان لرستان توسط کشاورزان. سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.30490/aead.2023.362263.1520
مهدی صوفی زاده; فتانه یاراحمدی; سیده معصومه حسینی فرد. "شناسایی و اولویت بندی موانع و عوامل موثر بر عدم بازاریابی محصولات کشاورزی استان لرستان توسط کشاورزان". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1402, -. doi: 10.30490/aead.2023.362263.1520
صوفی زاده, مهدی, یاراحمدی, فتانه, حسینی فرد, سیده معصومه. (1402). 'شناسایی و اولویت بندی موانع و عوامل موثر بر عدم بازاریابی محصولات کشاورزی استان لرستان توسط کشاورزان', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.30490/aead.2023.362263.1520
صوفی زاده, مهدی, یاراحمدی, فتانه, حسینی فرد, سیده معصومه. شناسایی و اولویت بندی موانع و عوامل موثر بر عدم بازاریابی محصولات کشاورزی استان لرستان توسط کشاورزان. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1402; (): -. doi: 10.30490/aead.2023.362263.1520
شناسایی و اولویت بندی موانع و عوامل موثر بر عدم بازاریابی محصولات کشاورزی استان لرستان توسط کشاورزان
1گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
2گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
3مهندسی کشاورزی، گروه مهندسی کشاورزی، دانشکده مهندسی کشاورزی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده
با توجه به وابستگی شدید جوامع روستایی در ایران به درآمدهای حاصل از فروش محصولات کشاورزی، بررسی موانع پیش رو فروش این محصولات از سوی کشاورزان امری حیاتی به شمار می رود. لذا در این پژوهش سعی گردیده به شناسایی و اولویت بندی موانع موثر بر بازاریابی محصولات کشاورزی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در فروش کالا پرداخته شود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و از روش تحلیلی – توصیفی برای شناسایی و اولویت بندی شاخص ها بهره گرفته شده است. داده ها و اطلاعات این پژوهش به دو صورت اسنادی از منابع کتابخانه ای و مصاحبه با صاحب نظران و کارشناسان حوزه تولید، بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی استان لرستان و تکمیل پرسشنامه توسط آنان گردآوری شده است. و در ادامه از روش AHP فازی بهبود یافته جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج پژوهش نشان می دهد که در بعد ساختار و عوامل محیطی عامل عدم دسترسی به حمل و نقل مناسب، در بعد مالی عامل فقدان سرمایه کافی جهت بازاریابی و در بعد فرهنگی عامل عدم اعتماد به نفس کشاورزان دارای بالاترین اولویت هستند. همچنین با توجه به اینکه نرخ ناسازگاری در تمام مراحل تجزیه و تحلیل داده های پژوهش زیر 1/0 بوده است،
Identification and prioritization of obstacles and factors affecting the non-marketing of agricultural products of Lorestan province by farmers and experts
1of Business Administration, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Iran
2Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Iran.
3Bachelor of Agricultural Engineering, Department of Engineering, Faculty of Agricultural Engineering, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]
Considering the heavy dependence of rural communities in Iran on the income from the sale of agricultural products, it is vital to examine the obstacles facing the sale of these products by farmers. Therefore, in this research, an attempt has been made to examine and prioritize the obstacles affecting the marketing of agricultural products as one of the important factors in commodity trade. The current research is of applied type and an analytical-descriptive method has been used to identify and prioritize indicators. The data and information of this research have been collected in two forms from library sources and interviews with experts and experts in the field of production, marketing, and sale of agricultural products in Lorestan province by completing a questionnaire. And in the following, the improved fuzzy AHP method has been used to analyze the data. After analyzing the data, the results of the research show that in terms of structure and environmental factors, lack of access to proper transportation, financial terms, lack of sufficient capital for marketing, and in cultural terms, lack of self-confidence of farmers have the highest priority. Also, considering that the amount of inconsistency in all stages of data analysis was below 0.1, therefore, the research results are reliable. In the end, by examining the results of the research, it is suggested that by developing communication infrastructures of villages and rural transportation networks, granting low-interest bank facilities, and holding self-confidence training courses for farmers, Try to reduce the intensity of the negative impa.