2استاد، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور مرکز تهران غرب، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز تهران غرب
چکیده
یکی از راهکارهای زیربنایی برای کشورهای در حال توسعه، برنامهریزی راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت دستیابی به هدفهای کشاورزی پایدار است. افزایش تعهدهای نظارتی برای انطباق و اجرای عملیات سازگار با محیط زیست، پیگیری راهبردهایی را برای کسبوکارها ضروری میسازد که میتوانند برتری رقابتی آنها را در بازار تقویت کنند. دانشگاهیان و متخصصان به شکل یکسان به سمت کشف این که چگونه فعالیتهای کسب دانش ممکن است دستآوردهای کسب و کار را بهبود بخشد، گرایش پیدا کردهاند.این تحقیق، نقش حیاتی کسب دانش سبز را در تقویت مدیریت دانش سبز و تأثیر فناوری در بهبود شرایط محیطی گلخانه، بررسی میکند. هدف کاربردی این تحقیق، بررسی نقش مدیریت مجموعه دانش موجود و تأثیر فناوری در پرورش گیاهان گلخانهای میباشد. این تحقیق اثباتگرا و علّی- ارتباطی است که محقق در آن رابطه بین متغیرها را از طریق گردآوری دادههای عددی و مشاهده نمونهها و سپس عرضه این دادهها به تحلیل عددی فراهم میکند. جامعه آماری شامل 690 تن از گلخانهداران محدوده کرج، صفادشت و ملارد بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب و استفاده از فرمول کوکران، شمار 220 گلخانهدار به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که در اختیار هیأت علمی دانشگاه و کارشناسان جهاد کشاورزی قرار گرفته و نظرات اصلاحی ایشان لحاظ گردید و پس از تأیید آنان روایی محتوا به دست آمد. برای به دست آوردن پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار بالای 8/0 قابل قبول میباشد. نتایج تحقیق نشان میدهد کسب دانش سبز به طور قابلتوجهی بر مدیریت دانش سبز و فناوری آن تأثیر میگذارد. یافتههای آماری همچنین نشان میدهند که اقدامات فناوری سبز، ترجمه مدیریت دانش سبز را در بهبود شرایط محیطی گلخانه تسریع میکند.
2Professor, Department of Management, Payam Noor University, West Tehran Center, Iran
3Master's student, Payam Noor University, West Tehran Center, Iran
چکیده [English]
One of the basic solutions for developing countries is the strategic planning of information and communication technology to achieve the goals of sustainable agriculture. Increasing regulatory obligations to adapt and execute environmentally friendly operations make it critical for businesses to pursue strategies that can strengthen their competitive edge in the market. Academic and practitioners alike have recently gravitated toward exploring how knowledge acquisition activities might improve business outcomes. This research examines the vital role of acquiring green knowledge in strengthening green knowledge management and the impact of technology in improving greenhouse environmental conditions. The practical purpose of this research is to investigate the role of management of existing knowledge and the effect of technology in growing greenhouse plants. This is an affirmative and causal-communicative research in which the researcher provides the relationship between variables by collecting numerical data and observing samples and then providing these data for numerical analysis.The statistical population consisted of 565 greenhouse owners in Karaj, Safadasht and Mallard areas, and 220 greenhouse owners were selected as a sample by stratified random sampling with proportional assignment and using Cochran's formula.The research tool was a questionnaire that was given to the academic staff of the university and experts of agricultural jihad, and their corrective comments were taken into account, and after their approval, the validity of the content was obtained.To obtain the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was used, and a value above 0.8 is acceptable.
کلیدواژهها [English]
Business strategy, Green knowledge, Green technology, Environmental factors, Greenhouse plants