یگانه کاری, عطاالله, علی نژاد, سهیل, منصف کسمایی, حمید. (1402). برآورد نیروی انسانی دانشآموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشته شیلات و آبزیان (سال 1403-1402). سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.22092/jaear.2023.362641.1954
عطاالله یگانه کاری; سهیل علی نژاد; حمید منصف کسمایی. "برآورد نیروی انسانی دانشآموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشته شیلات و آبزیان (سال 1403-1402)". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1402, -. doi: 10.22092/jaear.2023.362641.1954
یگانه کاری, عطاالله, علی نژاد, سهیل, منصف کسمایی, حمید. (1402). 'برآورد نیروی انسانی دانشآموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشته شیلات و آبزیان (سال 1403-1402)', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.22092/jaear.2023.362641.1954
یگانه کاری, عطاالله, علی نژاد, سهیل, منصف کسمایی, حمید. برآورد نیروی انسانی دانشآموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشته شیلات و آبزیان (سال 1403-1402). سامانه مدیریت نشریات علمی, 1402; (): -. doi: 10.22092/jaear.2023.362641.1954
برآورد نیروی انسانی دانشآموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشته شیلات و آبزیان (سال 1403-1402)
1گروه تخصصی شیلات و آبزیان موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
2رییس گروه تخصصی شیلات و آبزیان
3عضو گروه تخصصی شیلات و آبزیان
چکیده
بیشتر تحولاتی که منجر به توسعه اقتصادی، اجتماعی و صنعتی در هرکشور میشود متاثر از پیشرفتهای علمی آن جوامع است. برنامهریزی برای تعلیم و تربیت نیروی ماهر و متخصص به ویژه در سطوح دانشگاهی باید ضمن تامین و برآورده کردن نیازهای تخصصی جامعه و بازار کار، از بیکاری و هدررفت توان دانشآموختگان پیشگیری نماید. در این راستا دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشاورزی باید متناسب با تغییرات، دگرگونیها و چالشهای موجود در بخش کشاورزی، برنامهریزی و تنظیم شوند. سازگاری بین نیازهای شغلی و توسعه کمی و کیفی آموزشهای عالی نقشی اساسی در شناسایی شایستگیهای مورد نیاز دانشجویان بهویژه در بخش کشاورزی در راستای کسب شغلهای پایدار دارد. در این مقاله با دیدمان تحقیقی کیفی از نوع روایتی با روش تحلیلی و از نظر گردآوری دادههای اسنادی، با الگوی غیر آزمایشی، به بررسی عملکرد آموزش عالی در رشتههای شیلات و آبزیان پرداخته شد. در تعیین میزان نیاز به نیروی انسانی از روش چگالی نسبتها یا کادرگیری استاندارد استفاده شد. مبنای این برآورد نسبت استانداردسازی نیاز به نیروی انسانی دارای تحصیلات دانشگاهی به بخشهای مختلف فعالیتهای شیلاتی شامل تکثیروپرورش، صید و فرآوری آبزیان است. نتایج نشان داد که برای پاسخگویی به نیاز بخش در سال تحصیلی 1403-1402 در مقطع کاردانی 417 نفر، کارشناسی 177 نفر، کارشناسی ارشد 123 نفر و دکتری 37 نفر در رشته و گرایش های مختلف دانشجو باید پذیرش شود
Most of the transformations that lead to economic, social and industrial development in any country are affected by the scientific progress of those societies. Planning for the education and training of skilled and specialized personnel, especially at the university level, should provide and meet the specialized needs of society and the labor market, while preventing unemployment and wastage of graduates. In this regard, universities and centers of higher agricultural education should be planned and adjusted according to the changes, transformations and challenges in the agricultural sector. Adaptation between job needs and quantitative and qualitative development of higher education plays a fundamental role in identifying the competencies needed by students, especially in the agricultural sector, in order to obtain sustainable jobs. In this article, with the view of a qualitative research of narrative type with analytical method and in terms of document data collection, with a non-experimental model, the performance of higher education in the field of fisheries and aquatics was examined. In determining the amount of manpower required, the ratio density method or standard framing was used. The basis of this estimate is the standardization ratio of the need for university-educated manpower to different sectors of fisheries activities, including aquaculture, fishing and processing. The results showed that in order to meet the needs of the department in the academic year 1402-1403, 417 associate students, 177 bachelor's students, 123 master's students, and 37 PhD students should be accepted in different fields and trends.
کلیدواژهها [English]
Higher education needs assessment, estimation of manpower, fisheries and aquatics education