کرمانی پوربقایی, سعیده سادات, حکم آبادی, حسین, سنگری, سیروس, بابا گل زاده, علی. (1402). برآورد نیروی انسانی دانشآموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشتههای باغبانی (سال 1403-1402). سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.22092/jaear.2023.362700.1959
سعیده سادات کرمانی پوربقایی; حسین حکم آبادی; سیروس سنگری; علی بابا گل زاده. "برآورد نیروی انسانی دانشآموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشتههای باغبانی (سال 1403-1402)". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1402, -. doi: 10.22092/jaear.2023.362700.1959
کرمانی پوربقایی, سعیده سادات, حکم آبادی, حسین, سنگری, سیروس, بابا گل زاده, علی. (1402). 'برآورد نیروی انسانی دانشآموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشتههای باغبانی (سال 1403-1402)', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.22092/jaear.2023.362700.1959
کرمانی پوربقایی, سعیده سادات, حکم آبادی, حسین, سنگری, سیروس, بابا گل زاده, علی. برآورد نیروی انسانی دانشآموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشتههای باغبانی (سال 1403-1402). سامانه مدیریت نشریات علمی, 1402; (): -. doi: 10.22092/jaear.2023.362700.1959
برآورد نیروی انسانی دانشآموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشتههای باغبانی (سال 1403-1402)
برنامهریزی برای آموزش و تربیت نیروی ماهر و متخصص به ویژه در سطوح دانشگاهی باید ضمن تامین و برآورده کردن نیازهای تخصصی جامعه و بازار کار، از بیکاری و هدر رفت توان دانشآموختگان پیشگیری نماید. بحران بیکاری، بهویژه نزد دانشآموختگان دانشگاهی تهدیدی برای کل جامعه است و پیامدهای جبرانناپذیری در بعدهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خواهد داشت. از جمله ماموریتهای مهم آموزش عالی، توسعه نیروی انسانی برای تامین نیازهای جامعه است. در این راستا دانشگاهها و مرکزهای آموزش عالی کشاورزی باید متناسب با دگرگونیها و چالشهای موجود در بخش کشاورزی برنامهریزی کنند. تراز نیازهای شغلی و توسعه کمی و کیفی آموزشهای عالی نقشی اساسی در شناسایی شایستگیهای مورد نیاز دانشجویان بهویژه در بخش کشاورزی در راستای کسب شغلهای پایدار دارد. در این تحقیق تحلیلی و اسنادی با دیدمان کیفی از نوع روایتی با الگوی غیر آزمایشی، انجام شد و عملکرد آموزش عالی در گرایشهای باغبانی بررسی شد. برای این منظور، وضعیت پذیرش دانشجو و دانشآموختگان در رشتههای باغبانی طی سال های 1389-1400 بررسی شد. سپس برای پردازش و تحلیل دادهها استخراج شده از اسناد بالادستی و راهبردهای کلان در بخش باغبانی از الگوی چگالی نسبتها در دیدمان کیفی نیروی انسانی استفاده شد. به طور کلی این پژوهش بر اساس یک مدل در کشور استرالیا که از نظر کشاورزی و باغبانی از کشور های توسعه یافته می باشد استفاده گردید. در این مدل بر اساس هر 1000 هکتار باغ ، یک نفر دکتری تخصصی، دو نفر کارشناسی ارشد ، 4 نفر کارشناسی و 8 نفر نیروی ماهر کاردان یا تکنسین نیاز خواهد داشت. نتایج برای سه میلیون هکتار باغ در کشور نشان داد 3000 دکتری تخصصی ، 6000 کارشناسی ارشد، 12000 کارشناس و 24000 کاردان و تکنسین در بخش باغبانی نیاز هست که بر اساس ظرفیت دانشگاه ها برآورد گردید.
Estimation of university-educated manpower needed in the field of horticulture (year 1402-1403)
نویسندگان [English]
saeedeh kermani poorbaghaei؛ hossein hokmabadi؛ sirous sangari؛ ali babgolzadeh
Agricultural Research,Education and Extension Organization
چکیده [English]
One of the important missions of higher education is the development of human resources to meet the needs of society. In this regard, universities and agricultural higher education centers should plan according to the transformations and challenges in the agricultural sector. The balance of job needs and the quantitative and qualitative development of higher education plays a fundamental role in identifying the competencies needed by students, especially in the agricultural sector, in order to obtain sustainable jobs. In this analytical and documentary research with a qualitative view of a narrative type with a non-experimental model, the performance of higher education in horticulture trends was investigated. For this purpose, the admission status of students and graduates in horticulture fields during the years 2010-2021 was investigated. Then, to process and analyze the data extracted from upstream documents and macro strategies in the horticulture sector, the ratio density pattern in the qualitative view of human resources was used. In general, this research was based on a model in Australia, which is one of the developed countries in terms of agriculture and horticulture, in this model, based on every 1000 hectares of orchard, one person with Ph.D, two with a Msc. , 4 with a BSc. , and 8 technicians will be needed. The results for three million hectares of orchard in the country showed that 3,000 Ph.D, 6,000 MSc. 12,000 BSc. and 24,000 technicians are needed in the horticulture sector, which was estimated based on the capacity of universities.
کلیدواژهها [English]
Assessment of higher education needs, estimation of human resources, horticulture education