1گروه ترویج و اموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه زابل، زابل
2گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران
چکیده
کاوش در ادبیات اشتغالپذیری نشان می دهد که شواهد تجربی در زمینه بر همکنش مهارتهای نرم اندک بوده و به همین سبب بررسی این موضوع دارای اهمیت است؛ زیرا، می تواند نقش مهمی در آموزش و توسعه مهارتهای نرم داشته باشد. در این پژوهش علّی ارتباطی با دیدمان کمّی، تأثیر مهارتهای نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارتهای نرم هوش هیجانی در دانشجویان کشاورزی بررسی شد. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی همه ی گرایشهای کشاورزی در دانشگاههای دولتی، تشکیل دادند. نمونه آماری پژوهش مشتمل بر 384 تن است که با بهره گیری از روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه گیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ابـزار تحقیق پرسشـنامهای با مقیـاس لیکـرت پنـج سـطحی بـود که روایی شکلی آن بــا نظرخواهــی از متخصصــان و نیز سنجش بار عاملی و انجـام آزمونهای روایی تشـخیصی و روایی واگرا و پایایی آن نیز با سنجش تتای ترتیبی و پایایی ترکیبی بررسـی و تایید شـد(61/0- 53/0= AVEو 84/0- 78/0= CR). دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی، آزمونهای کروسکال والیس، من ویتنی و مدلبندی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM)، در نرم افزارهای SPSS و Smart Pls پردازش شدند. یافتههای مدلبندی معادله های ساختاری نشان دادند که مهارتهای نرم ارتباطی و مهارتهای نرم یادگیری اثر قابل توجهی در پیش بینی مهارتهای نرم هوش هیجانی دانشجویان دارند. این یافته، بخشی از معمّای (پازل) اثرگذاری مهارتهای نرم بر دیگر مهارتهای نرم دانشجویان کشاورزی را روشن میکند. آشکارسازی سازوکار اثرگذاری مهارتهای نرم ارتباطی و یادگیری بر مهارتهای نرم هوش هیجانی، به سبب آنکه دلیلی منطقی را برای تمرکز بر روی معدودی از مهارتهای نرم ارائه میدهد، میتواند توسعه مهارتهای نرم را در آموزش عالی کشاورزی آسان کند.
The Effect of Learning and Communication Soft Skills on Emotional Intelligence Soft Skills among Iranian Agricultural Students
نویسندگان [English]
abdolrahim gheyassi1؛ Amir Alambeigi2
1Department of Agricultural Extension and Education, University Of Zabol, Sistan, Iran
2Department of Agricultural Extension & Education
Faculty of Agriculture
College of Agriculture & Natural Resources, University of Tehran, Iran.
چکیده [English]
Exploring the employability literature shows that there is little empirical evidence on the interaction of soft skills, and for this reason, it is important to investigate this issue; Because it can play a significant role in teaching and developing soft skills. In this causal correlational research, the effect of learning and communication soft skills on emotional intelligence soft skills in agricultural students was investigated. Final-year undergraduate students of all agricultural fields in public universities constituted the statistical population of this survey and quantitative research. The statistical sample of the research included 384 people who were selected using the inverse square root method and the multi-stage sampling method. The research tool was a five-point Likert scale questionnaire, whose formal validity was approved by a panel of experts, as well as calculating the factor loading and the discriminant validity and divergent validity and reliability tests through the calculation of ordinal theta and composite reliability. The results of structural equation modeling showed that communication soft skills and learning soft skills have a significant effect in predicting students' emotional intelligence soft skills. This finding clarifies a part of the puzzle of the effect of soft skills on other soft skills of agricultural students. Revealing the mechanism of the effect of communication and learning soft skills on emotional intelligence soft skills, can facilitate the development of soft skills in agricultural higher education because it can provide a rational reason for focusing on a few soft skills.
کلیدواژهها [English]
communication skills, learning skills, soft skills