خسروی پور, بهمن, پورجاوید, سهیلا, درویشی, زینت. (1403). عاملهای تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان. سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.22092/jaear.2024.366003.2019
بهمن خسروی پور; سهیلا پورجاوید; زینت درویشی. "عاملهای تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1403, -. doi: 10.22092/jaear.2024.366003.2019
خسروی پور, بهمن, پورجاوید, سهیلا, درویشی, زینت. (1403). 'عاملهای تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.22092/jaear.2024.366003.2019
خسروی پور, بهمن, پورجاوید, سهیلا, درویشی, زینت. عاملهای تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1403; (): -. doi: 10.22092/jaear.2024.366003.2019
عاملهای تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
1استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2دانش آموخته دکترای آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
3دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
چکیده
سواد محیط زیستی، از نظر مفهومی، شناخت و سواد لازم دربارهی مفاهیم کلیدی، مسایل محیط زیستی و آشنایی با مهارتهای لازم برای مقابله با آنها است. از اینرو با توجه به اهمیت سواد محیط زیستی افراد در حفاظت از محیط زیست به عنوان میراثی گرانبها برای نسلهای آینده، تحقیقحاضر با هدف واکاوی عاملهای تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی دانشجویان دورهی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، انجام شد. جامعهآماری تحقیق را تمامی دانشجویان دورهی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در سال 1402، تشکیل میدهند (488=N). حجم نمونه با استفاده از جدولBartlett et al. (2001) ، 213 نفر تعیین و برای نمونهگیری از روش تصادفیطبقهای با انتساب متناسب (بر حسب گرایش تحصیلی دانشجویان) استفاده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدند. روایی و پایایی پرسشنامه، توسط گروه متخصصان و محاسبه میانگین واریانس استخراجشده (AVE)، پایاییمرکب (CR) و تتای ترتیبی تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماریSPSS22 و SMART PLS3انجام شد. براساس یافتهها، دانش (میانگین 54/4 از 5 و انحراف معیار= 92/0)، نگرش (میانگین= 24/4 از 5 و انحراف معیار= 91/0)، رفتار (میانگین= 34/4 از 5 و انحراف معیار= 94/0) و سواد (میانگین= 37/4 از 5 و انحراف معیار= 90/0) محیط زیستی دانشجویان علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در سطح مطلوب ارزیابی میشود. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد در مجموع متغیرهای دانش، نگرش و رفتار محیط زیستی دانشجویان علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، 58 درصد احتمال تغییر سواد محیط زیستی دانشجویان مذکور را تبیین میکنند. نتایج حاصل از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری، حاکی از آن است که دانش محیط زیستی(625/0=β)، نگرش محیط زیستی (593/0=β) و رفتار محیط زیستی دانشجویان علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان (619/0=β)، تأثیر مثبت و معناداری بر سواد محیط زیستی دانشجویان مزبور، دارد.
1professor of University of Khuzestan Agriculture and Natural Resources
2Khuzestan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
3Master student of Agricultural Extension and Education, University of Khuzestan Agriculture and Natural Resources
چکیده [English]
the present research was conducted with the aim of analyzing the factors affecting the environmental literacy of graduate students of khuzestan university of agricultural sciences and natural resources. The population of the research was graduate students of Khuzestan University of Agricultural Sciences and Natural Resources in 2021 (N=488). Sample size using the table of Bartlett et al. (2001), 213 people were determined and stratified random method with proportional assignment (according to students' academic orientation) was used for sampling. D Data analysis was done using SPSS22 and SMART PLS3 statistical software. Based on the findings, knowledge (mean = 4.54 out of 5 and standard deviation = 0.92), attitude (mean = 4.24 out of 5 and standard deviation = 0.91), behavior (mean = 4.34 out of 5 and deviation standard = 0.94) and literacy (mean = 4.37 out of 5 and standard deviation = 0.90) the environmental environment of the students of agricultural sciences and natural resources of Khuzestan is evaluated at a favorable level. The ordinal regression analysis also showed that, in total, the environmental knowledge, attitude and behavior variables of Khuzestan agricultural science and natural resources students explain 58% of the probability of changing the level of the dependent variable of environmental competence of the mentioned students. The results of structural equation modeling approach indicate that environmental knowledge (β=0.625), environmental attitude (β=0.593) and environmental behavior of students of Khuzestan Agricultural Sciences and Natural Resources (β=0.619), has a positive and significant effect on the environmental competence of the mentioned students.
کلیدواژهها [English]
Environmental Literacy, environmental knowledge, environmental attitude, responsible behavior, students of agricultural sciences and natural resources