3مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
چکیده
با توجه به اهمیت کسب مهارتهای عملی جهت آمادهسازی هنرجویان کشاورزی برای ورود به بازار کار، شناخت عوامل موثر بر این فرآیند میتواند به بهبود کیفیت آموزش مناسب کمک کند. بنابراین، این پژوهش با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر اکتساب مهارتهای اشتغال هنرجویان گیاهان دارویی هنرستانهای کشاورزی انجام شده است. تحقیق به لحاظ ماهیت کمّی و به لحاظ هدف کاربردی بود که به روش علّی ـ معلولی انجام شد. جامعه آماری 390 تن از هنرجویان پایه دوازدهم رشته گیاهان دارویی در هنرستانهای کشاورزی شاخه کاردانش استانهای اصفهان، خراسان شمالی، فارس، قم، گیلان و مرکزی در سال 1403 بود. نمونـه آمـاری پژوهـش مشـتمل بـر 220 تـن بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای برمبنای استاندارد های آموزشی این رشته بوده است. پرسشنامه از طریق پست به هنرستانها ارسال شد. برای تعیین روایی ابزار اندازهگیری از نظرات کارشناسان آموزش کشاورزی استفاده و اصلاحات لازم در پرسشنامه اعمال گردید. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (بین 93/ تا 98/.) و پایایی ترکیبی (بین 96/. و 98/.) برای بخشهای مختلف پرسشنامه به تأیید رسید. نتایج حاصل از آزمون من ویت نی نشان داد که بین علاقه به رشته و هنرستان و تأثیر دوره کارآموزی با اکتساب مهارتهای اشتغال رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد، اما محل تولد، سابقه کشاورزی و معدل تأثیری بر این مهارتها نداشتند. بین هنرجویان دختر و پسر نیز درخصوص میزان اکتساب مهارتهای اشتغال تفاوت معنیداری مشاهده شد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان میدهد که متغیرهای کارآموزی، علاقه به رشته و جنسیت، 2/48 درصد از تغییرات میزان اکتساب مهارتهای اشتغال را تبیین کردند. تعامل و تبادل تجربه بین هنرستانهای وابسته به آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی، توجه بیشتر به دروس عملی و کارآموزی و برگزاری کارگاههای آموزشی و انگیزشی به منظور افزایش علاقه هنرجویان به هنرستان و رشته مربوطه نقش مهمی در افزایش میزان اکتساب مهارتهای اشتغال ایفا میکند.
Self-reported employment skills of medicinal plant students in agricultural secondary school
نویسندگان [English]
Enayat Abbasi1؛ Sajedesadat i Hosseini Gooshk2؛ Shahram Moghaddas Farimani3
1Tarbiat Modares University
2M.Sc. Graduated, Tarbiat Modares University
3Institute of Agricultural Education and Extension, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO)
چکیده [English]
Identifying factors that affect agricultural students' practical skills acquisition is essential for enhancing educational quality and ensuring workforce readiness. This study focused on analyzing the factors influencing employment skills acquisition among medicinal plant students in agricultural secondary schools. Conducted in 2024, the research employed a quantitative, causal-comparative approach with a population of 390 students across various provinces in Iran. A questionnaire based on educational standards for medicinal plants was the primary data collection tool, with 220 responses analyzed. The questionnaire's validity was confirmed by agricultural education experts, and its reliability was strong, indicated by Cronbach's alpha ranging from 0.93 to 0.98. Results revealed a significant positive relationship between students' interest in medicinal plants and job skills acquisition, while variables such as place of birth, agricultural background, and GPA showed no impact. A notable difference in skill acquisition levels was found between male and female students. Regression analysis indicated that internship, interest in the field, and gender accounted for 48.2% of the variance in employment skills. Recommendations include enhancing collaboration between educational institutions and agricultural ministries, prioritizing practical lessons and internships, and organizing workshops to boost student interest, which are crucial for improving employment skills acquisition rates among students.
کلیدواژهها [English]
Vocational and professional education, Agricultural secondary schools, Medicinal plants educational standards, Employment agricultural skills, Applied agricultural skills
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 4
سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب