محمدی, یاسر, عواطفی اکمل, فرشته. (1401). آسیب شناسی برنامه های ترویج کشاورزی در دوران کرونا و پساکرونا و تأثیر آن بر توسعه کشاورزی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 14(62), 31-49. doi: 10.22092/jaear.2022.128993
یاسر محمدی; فرشته عواطفی اکمل. "آسیب شناسی برنامه های ترویج کشاورزی در دوران کرونا و پساکرونا و تأثیر آن بر توسعه کشاورزی". سامانه مدیریت نشریات علمی, 14, 62, 1401, 31-49. doi: 10.22092/jaear.2022.128993
محمدی, یاسر, عواطفی اکمل, فرشته. (1401). 'آسیب شناسی برنامه های ترویج کشاورزی در دوران کرونا و پساکرونا و تأثیر آن بر توسعه کشاورزی', سامانه مدیریت نشریات علمی, 14(62), pp. 31-49. doi: 10.22092/jaear.2022.128993
محمدی, یاسر, عواطفی اکمل, فرشته. آسیب شناسی برنامه های ترویج کشاورزی در دوران کرونا و پساکرونا و تأثیر آن بر توسعه کشاورزی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1401; 14(62): 31-49. doi: 10.22092/jaear.2022.128993
آسیب شناسی برنامه های ترویج کشاورزی در دوران کرونا و پساکرونا و تأثیر آن بر توسعه کشاورزی
1استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان،
2دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان،
چکیده
بیماری کرونا منجر به مشکلات و ناملایمات زیادی در سراسر جهان شده است. بخش ترویج و آموزش کشاورزی نیز به واسطه مأموریتی که در انتقال دانش به بخش کشاورزی دارد در این دوران با مشکلاتی در ارائه خدمات خود مواجه شده است؛ از این رو این پژوهش به آسیب شناسی برنامه های ترویج کشاورزی در دوران کرونا و پساکرونا و تأثیر آن بر روند توسعه کشاورزی پرداخته است. پژوهش، به لحاظ هدف، کاربردی و از دیدمان کیفی تبعیت می کند چون همه گیری کرونا یک پدیده نوینی است که شناخت اثرات آن نیازمند یک مطالعه همه جانبه و عمیق بوده و نتایج حاصله قابل استفاده برای سازما ن های ترویج است. روش کیفی مورد استفاده، تلفیقی از تئوری داده بنیان و فن دلفی فازی است. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی جهاد کشاورزی استان همدان و همچنین اعضای هیئت علمی رشته های ترویج و توسعه روستایی به تعداد 20 تَن بودند. روش نمونه گیری در این پژوهش، نمونه گیری هدفمند و اساس، اصل کفایت نظری بود چون پژوهش بصورت هدفمند بدنبال شناسایی و مصاحبه با افراد خبره در حوزه ترویج و آموزش کشاورزی بود. روش اصلی جمع آوری اطلاعات، مصاحبه های نیمه ساختارمند بود. داده های به دست آمده از مصاحبه، ابتدا کد گذاری و سپس از طریق فن دلفی فازی اعتبارسنجی شدند. یافته ها نشان داد که آسیب های برنامه های ترویج کشاورزی در دوره کرونا و پساکرونا عبار ت اند از: مشکلات در ارائه خدمات حضوری ترویج بدلیل عدم حضور فیزیکی کشاورزان، نداشتن آمادگی ترویج کشاورزی برای پذیرش آموزش مجازی، اثربخشی پایین آموزش مجازی در ارائه محتوای ترویجی، کاهش سودآوری بخش کشاورزی، به خطر افتادن مشاغل غیرکشاورزی و کاهش ارتباطات رودررو. از سوی دیگر بیماری کرونا فرصت هایی را در زمینه گسترش سامانه های آموزش مجازی در زمان کرونا و تغییر در نوع کشت محصولات کشاورزی ایجاد نمود. پیشنهاد می شود در راستای تا ب آوری سیستم ترویج و آموزش کشاورزی در مقابل حوادث احتمالی آتی همانند کرونا، بستر آموزش مجازی جهت اجرای مداوم و اثربخش برنامه های ترویج لازم است تقویت شود.
Pathology of Agricultural Extension Programs during and beyond Covid-19 and its impact on Agricultural Development
نویسندگان [English]
yaser mohammadi1؛ fereshteh avatefi akmal2
11. Assistant Professor, Department of Agricultural Education and Extension, Faculty of Agriculture, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
22. Ph.D. Student of Agricultural Dvelopment, Department of Agricultural Education and Extension, Faculty of Agriculture, Bu-Ali-Sina University, Hamedan, Iran,
چکیده [English]
The Covid-19 disease has led to many problems and adversities around the world. The agricultural extension and education has also faced problems to provide its services according to its mission of transferring knowledge to farmers during Covid-19 pandemic. Thus, the pathology of agricultural extension programs during and beyond Covid-19 and its impact on agricultural development was the aim of current research. The research is applied in terms of purpose and follows the qualitative paradigm. The qualitative method used is a hybrid of grounded theory and the Fuzzy-Delphi technique. The s tatis tical population of the research was the agricultural extension and education and rural development experts of the agricultural jihad of Hamadan province, as well as the faculty members of extension and rural development. The sampling method in this research was purposive based on theoretical saturation. The main data collection tool was semi-s tructured interviews. The collected data were firs t coded and then validated through the Fuzzy-Delphi technique. The results of the research showed that the harms of agricultural extension programs during and beyond Covid-19 were: Problems in providing face-toface extension services, lack of readiness of agricultural extension to adopt virtual education, low effectiveness of virtual education in providing extension content, reducing the profitability of the agricultural sector, endangering non-agricultural jobs and reducing face-to-face communication. On the other hand, the Covid-19 disease created opportunities related to development of virtual education sys tems during Covid-19 and changing the pattern of agricultural crops. Based on the results of the research, in order to the resilience of the agricultural extension and education sys tem in the face of possible future events such as Covid-19, the platform of virtual education should be s trengthened for the continuous and effective implementation of extension programs.
کلیدواژهها [English]
Agricultural Extension, Covid-19 Pandemic, Distance Education, Fuzzy-Delphi technique, Agricultural Development
مراجع
ایرجی راد، ارسلان. (1399). بررسی آثار روانشناختی ویروس کووید 19 در کارکنان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در زمان اضطرار (قرنطینه). فصلنامه روانشناسی تربیتی، 16 (55): 237-229. زارع، امین، ابراهیمی، مسیح، سنجقی، محمدابراهیم، و رمضان، مجید. (1396). مدیریت فرهنگ سازمانی: ارائه یک چارچوب منسجم کیفی, کمی به عنوان راهنمای طراحی الگوی فرهنگ سازمانی. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 5(2)، 33-64.